09:00, 31 січня 2018

На рекламу в медіа партії витрачають 55 млн гривень. Найбільше витрачає партія “Народний фронт”. Вона і “Радикальна партія” роблять ставку на телебачення. “Опоблок”, БПП і “Батьківщина” рекламуються в газетах.


Із витрат партії стає зрозуміло, на який електорат вона робить ставку. З’ясувати конкретні статті витрат практично неможливо

Уперше парламентські партії отримали державні кошти на статутну діяльність у третьому кварталі 2016 року. За перший рік витрат держкоштів загалом вони витратили 359 млн 531 тис. гривень (без врахування коштів, повернутих до бюджету). Громадський рух ЧЕСНО дослідив, на що партії витрачали кошти із державного бюджету.

Бюджетні гроші йдуть на окремий рахунок партії. Це дозволяє відслідковувати, куди саме вони витрачалися. Проте, це правило перестає працювати після того, як центральний осередок розподіляє гроші по регіонам.

Ігор Фещенко, провідний аналітик з партійних фінансів ЧЕСНО:

 

У місцевих осередків немає окремих рахунків для державних грошей. Вони змішують їх зі своїми — і стає неможливо зрозуміти, купувалася реклама за бюджетні гроші чи власні кошти партії. Жодного нормативного акту, який регулював би цей процес, не існує.

 

Оскільки, як правило, власні кошти складають 1-5% на рахунках регіональних представництв партій (виняток має харківське регіональне представництво БПП — 24%) під час аналізу ці суми були опущені. Таким чином, ми підрахували сукупні витрати усіх місцевих осередків.

 

Хліба і видовищ?

За рік на рекламу в медіа партії сукупно витратили 55 млн гривень, тобто менше 15% від загальної суми всіх витрат. Проте, на різні статті партії витрачали теж по-різному. БПП витратив на медіа менше відсотка, у той час як у РПЛ і “Народного фронту” ці суми становили 37% і 40% від загальної суми витрат відповідно.


Натисніть для збільшення

Різні стратегії

У партійному звіті ми бачимо лише конкретні платежі на конкретний тип медіа. Побачити кінцевий матеріал, за який заплатили державними коштами, неможливо. Партії не передають копії і зразки в НАЗК, акти про виконані роботи з описом робіт не підлягають публікації. Тому збирати публікації в медіа ЧЕСНО доводилося самостійно. Ускладнювало ситуацію використання ФОПів у якості посередників.

Якщо зробити розподіл за типами медіа, можно сформулювати портрет виборця, на якого спирається партія.

Натисніть для збільшення

Так, наприклад, партія “Самопоміч” витрачала суттєві суми на просування в Інтернеті. Більше 1,2 млн було сплачено рекламній мережі Admixer.

Світлана Блінова, прес-секретар “Самопомічі”:

 

Ми вже давно розвиваємо свою інформаційну присутність в мережі Інтернет, адже це найшвидша і найпростіша можливість комунікації напряму з нашими прихильниками. Окрім того, на відміну від інших ресурсів — ефективність комунікації дуже легко виміряти: ми одразу бачимо охоплення, реакцію, коментарі.

 

“Телевізійні” гроші отримали холдинг “Старлайт Бренд Контент”, який володіє телеканалами СТБ, ICTV, Новий канал (1,5 млн грн) та Національна телерадіокомпанія України з регіональними представництвами (1 млн 173 тис. грн).

Ще одна особливість “Самопомочі” — газети вони друкують самі, а не купують рекламний простір в інших, як це роблять БПП і “Опозиційний блок”. На друк “Самопоміч” витратила 26 млн 809 тис. державних коштів.

Світлана Блінова, прес-секретар “Самопомічі”:

 

Минулого року ми запустили безкоштовну передплату газети "Об'єднання "Самопоміч". На початок 2018 року газету передплатило майже 100 тисяч українців.

 

Наклад кожної партійної газети “Самопомочі” сягає 3-4 мільйони примірників

“Народний фронт” є усюди: в абсолютних цифрах їхні витрати найбільші. Це єдина партія, яка суттєво вкладає у ефіри на радіо— 1,3 млн гривень. 50% цих грошей витрачено на послуги  радіогрупи “Тавр” (Хіт FM, Мелодія, Русское Радио, Релакс, KISS FM, Радіо Рокс) та “Радіо-Ера”. 6 млн 400 тис. “Народний фронт” заплатив за телерекламу холдингу “Медіа група Україна” Ріната Ахметова (“Україна”, “Донбас”, “НЛО-ТБ”, “Футбол”), а також 6,25 млн — “Старлайт Бренд Контент” Віктора Пінчука (СТБ, ICTV, Новий канал).

На сайті “Народного фронту” можна знайти щотижневий вісник без даних про тираж та замовника

Блок Петра Порошенка “Солідарність” заплатив 282 тис. грн. Національній телерадіокомпанії України та її регіональним представництвам. Друкована реклама, в основному, купувалась в районних газетах. Ймовірно, це робиться з прицілом на наступні парламентські вибори, на яких БПП ставитиме саме на регіональних виборців.

У газетах БПП теж відсутня інформація про тираж та замовників теж відсутні

Невідомо, чи принесе це користь винятково БПП, бо така тактикою використання регіональних телеканалів і газет не гребують і “Батьківщина”, і “Опозиційний блок”.Відмінність між цими партіями полягає в тому, що більше ефірів “Опоблоку” припадає на медіа Півдня і Сходу України, а “Батьківщини” — Центру і Полісся.

Радикально відрізняється ситуація у партії Ляшка. Вона обирає, переважно, телебачення. Витрати на телерекламу складають 99% усіх медіа-витрат РПЛ. Найбільше отримали телеканали “112-Україна” (6 млн 942 тис.) і “News One” (3 млн 867 тис. грн).

Ми звернулися по коментар до цих парламентських партій, проте прес-служба жодної з них не вийшла з нами на зв’язок. Якщо в партій виникне таке бажання після публікації матеріалу, ми обіцяємо опублікувати їх коментар.

Суми витрат за типами медіа можуть певним чином відрізнятися від дійсності. Причина полягає у тому, що партії часто позначають витрату як “інформаційні послуги”, тому чітко з’ясувати пішли гроші на телерекламу чи на рекламу, наприклад, в Інтернеті, складно. Окрім цього, незрозуміло, за які саме послуги отримав телеканал: рекламний блок, участь у ток-шоу чи новинний сюжет.

Партійні звіти є “дзеркалом” політичної ситуації в державі. Уважно спостерігаючи, на які канали комунікації партії витрачають кошти, можна побачити, на яку аудиторію вони ставлять у майбутній передвиборчій гонці.

Детально переглянути витрати партій ви можете за допомогою нашого інтерактивного інструмента “Золото партій”. Там же можна ознайомитися з аналізом партійних звітів.

UPD: Просимо вибачення за деякі помилки в сумах витрат в тексті статті, зокрема, у витратах “Самопомочі” на рекламу в Інтернеті.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" в рамках проекту "Сприяння політичній конкуренції та доступу до політики шляхом громадського моніторингу витрат політичних партій на медіа-матеріали та їх верифікації"


Автор

Антон Кривко Антон Кривкоаналітик даних ЧЕСНО