"Радикальна партія" отримала рекордні внески й витратила 47 мільйонів на рекламу Ляшка

"Радикальна партія Олега Ляшка" в IV кварталі 2018 року витратила на пропаганду понад 47 мільйонів гривень. Найбільше політсила вклала в рекламу на центральному телебаченні та участь в ефірах на регіональному ТБ – загалом 28 мільйонів.

Близько половини витрачених коштів отримали медіа олігарха Ріната Ахметова. Про це йдеться у фінансовому звіті партії.

Ще понад 15 мільйонів партійці заплатили за зовнішню рекламу, 3,2 мільйона – за матеріали в регіональних газетах. Основним джерелом цих видатків були здебільшого приватні внески, тоді як, приміром, "Народний фронт" витрачав на рекламу передовсім державні кошти (понад 30 мільйонів). Натомість "радикали" гроші з держбюджету спрямовують переважно на зарплату, податки та друковану продукцію.

Понад 32 мільйони партія віддала компанії "Медіа Партнерство Баінг", через яку замовляють рекламу в медіа, котрі належать Рінату Ахметову. Із них 8,4 мільйона – за розміщення зовнішньої реклами та 23,3 мільйона – за телевізійну рекламу. Із призначення платежів неможливо визначити, за що саме були перераховані ще 0,7 мільйона. Найімовірніше, також за телевізійну або зовнішню рекламу.

При цьому Рух ЧЕСНО впродовж IV кварталу 2018 року фіксував політичну рекламу Олега Ляшка не тільки в медіа Ріната Ахметова, а й на каналах "112 Україна", "1+1", "Інтер", "ICTV" та "NewsOne".

У роликах, які виходили у грудні, йшлося про зниження тарифів, фіксовану ціну на ліки, робочі місця, співпрацю України з МВФ тощо.

Хоча президентська виборча кампанія розпочалася лише 31 грудня 2018 року, протягом IV кварталу відео "Радикальної партії" були спрямовані на президентські вибори, оскільки закінчувалися словами "Ляшко – народний президент", та й загалом на підвищення впізнаваності лідера "радикалів".

Значно менші суми за сюжети отримували медіа в регіонах. Вони варіюються від 2 200 гривень за відеоматеріал на житомирському телеканалі "СК1" до 60 тисяч, сплачені партією сумському телеканалу "АTV" за "інформаційні послуги в ефірі".

Водночас дніпропетровський телеканал "34" (ПАТ "Телевізійна служба Дніпропетровська"), який, згідно з реєстром Мін’юсту, теж належить Рінату Ахметову, у листопаді-грудні 2018 отримав понад 920 тисяч гривень за "виробництво та розміщення відеоматеріалів".

Зовнішня реклама "Радикальної партії" повторювала меседжі телевізійної й також була спрямована на популяризацію самого Ляшка, а не партії загалом, адже містила спочатку лише його стилізоване прізвище, а потім і зображення Олега Ляшка в оточенні бабусь, дітей, робітників, дружини тощо.

Платила політсила й за друковані матеріали в газетах – понад 3,2 мільйона гривень. Ці видатки партія здійснювала приблизно порівну і з приватних коштів, і з державних.

Так, районні газети в різних областях України отримали від 300 до 5 тисяч гривень, обласні – у межах 7-20 тисяч гривень. Проте не всі видання маркували матеріали від "Радикальної партії" як політичну рекламу.

PDF-версія районної газети "Окнянський вісник", Одеська область, 5 жовтня 2018 року

Ще понад 1 мільйон гривень (із них 62 тисячі з державних коштів) "Радикальна партія Олега Ляшка" заплатила компанії "Група розробки та підтримки рішень" за моніторинг громадської думки.

Загальний бюджет політсили в IV кварталі 2018 року становив понад 66 мільйонів гривень, з яких близько 80% – приватні внески. При цьому від приватних осіб "радикали" отримали 52 мільйони гривень, що в 50 разів більше, ніж за 2,5 роки до цього.

Отже, ситуація зі співвідношенням державного та приватного фінансування в "Радикальній партії" значно змінилася. Адже протягом 2016-2017 років частка приватного фінансування становила лише 2%.

У IV кварталі минулого року політсила істотно наростила кількість фізичних осіб, які її профінансували.

Найбільше грошей, а саме 1,9 мільйона гривень, партії дав нардеп, член фракції "Радикальна партія" Сергій Рибалка. Ще по мільйону переказали народні депутати Сергій Скуратовський та Василь Амельченко.

Майже 1,4 мільйона гривень у грудні перерахував колишній нардеп Юрій Парфьонов.

Дехто переказував кошти на рахунок партії по кілька разів. Наприклад, Вячеслав Лігостаєв протягом двох тижнів у грудні 2018 року сплатив внесків на 1 мільйон гривень.

Киянка Ганна Тимошенко в цей період віддала "радикалам" 1,3 мільйона гривень. Лейла Магакан з Рівного пожертвувала майже 600 тисяч гривень. Юрій Федун, який працює помічником-консультантом Олега Ляшка на громадських засадах, дав партії ще 200 тисяч гривень.

Згідно з останніми соцопитуваннями, "Радикальна партія Олега Ляшка" може отримати державне фінансування після парламентських виборів 2019 року.

Як раніше писав Рух ЧЕСНО, значну частину державних коштів у "Радикальній партії" витрачають на джинсу та участь партійців в ефірах регіональних телеканалів та радіо. За один такий "медіавізит" в обласному центрі "радикали" платять 60-80 тисяч. При цьому використовують саме кошти державного фінансування.

Нагадаємо, що Громадський рух ЧЕСНО зібрав інформацію про кандидатів у Президенти у спецпроекті Polithub, де кожен виборець має змогу не лише знайти біографію кандидата, а й перевірити його на доброчесність.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" в рамках проекту "Моніторинг та верифікація витрат партій на політичну рекламу на телебаченні"