Кому платили кандидати - аналіз виборчих фондів

Разом кандидати в Президенти витратили в першому турі понад 1,7 мільярда гривень. Основні статті видатків традиційні – зовнішня та телевізійна реклама. Громадський рух ЧЕСНО проаналізував, як розпоряджалися коштами з виборчих фондів учасники першого туру президентських виборів.

Найбільше на виборчій кампанії заробили національні телеканали, надаючи ефірний час для реклами кандидатів. Загалом вони одержали близько 1,1 мільярда гривень, що становить 64% усіх витрат на агітацію в першому турі.

Лідером став телеканал "Україна", секунда ефіру на якому коштувала найдорожче. Лише в період офіційної виборчої кампанії кандидати замовили на ньому реклами на 362 мільйони гривень. Це одна п'ята загальної суми витрат усіх кандидатів на телерекламу.

Транслювання реклами на ТРК "Україна" було найвагомішою статтею видатків для восьми кандидатів, зокрема й Сергія Тарути, Юлії Тимошенко, Петра Порошенка, Олександра Вілкула та Олега Ляшка. Транзакції на користь телеканалу сягали 51 мільйона гривень у Порошенка, 17 мільйонів – у Тимошенко, 4,6 мільйона – у Вілкула.

Друга за обсягом стаття витрат – послуги з розміщення зовнішньої реклами. По агітацію на вулицях кандидати зверталися насамперед до компаній "РТМ-Україна" – 31,2 мільйона, "РА "Мегаполіс" – 27,2 мільйона, "Концепт Медіа" – 22,5 мільйона, "Глобал Медіа Груп" – 18,8 мільйона гривень. Так само успішним період виборчої кампанії був для фірм, котрі виготовляють друковану продукцію: "Інтерконтиненталь-Україна" – 44,5 мільйона, "ГК "Статус Інвест Інжиніринг" – 31,8 мільйона, "Історія друку" – 19,7 мільйона, "Мега-поліграф" – 11,6 мільйона.

Справа смаку? Вілкул замовляв у Ахметова, а Бойко – ні

Кандидати мали різні вподобання щодо постачальників послуг і матеріалів для агітації. Так, Олександр Вілкул віддавав перевагу компаніям з медіахолдингу "Медіа Група Україна", котрим володіє Рінат Ахметов. Вони з виборчого фонду кандидата отримали загалом 66,6 мільйона гривень. Цікаво, що серед донорів фонду були бізнес-партнери Ахметова та менеджмент пов'язаних з ним підприємств. Завдяки цим внескам Вілкул зміг, поміж іншим, активно купувати рекламу на каналі "Україна".

Оскільки до "Медіа Група Україна" входить найрейтинговіший телеканал "ТРК "Україна", не дивно, що послуги цього медіахолдингу були популярними й серед інших кандидатів. Зокрема, Петро Порошенко замовив там реклами на 97,4 мільйона, Сергій Тарута – на 65,1 мільйона, Юлія Тимошенко – на 62,9 мільйона, Олег Ляшко – на 41,8 мільйона. "Радикал" також регулярно з'являвся в новинних сюжетах і брав участь у ток-шоу на каналі "Україна".

А от рекламу Юрія Бойка не транслювали ані телеканал "Україна", ані інші медіа з холдингу Ахметова. Натомість кандидат волів співпрацювати з каналом "Інтер", який входить до медіаконгломерату "Inter Media Group", що належить українському олігарху Дмитрові Фірташу. Окрім рекламних блоків, Бойко часто з'являвся у випусках новин. І ці його появи переважно містили ознаки замовності, тобто піарили кандидата – про це повідомляли журналісти "Детектор медіа". Нагадаємо, що раніше в партії "Опозиційний блок" стався розкол між двома групами, пов'язаними із Сергієм Льовочкіним і Дмитром Фірташем (так звані "газовики") та Рінатом Ахметовим ("промисловці"). Як наслідок групи підтримали різних кандидатів у Президенти: "газовики" – Юрія Бойка, "промисловці" – Олександра Вілкула.

На користь телеканалів з "Inter Media Group" транзакції на чималі суми здійснювали також Петро Порошенко – 47,2 мільйона, Юлія Тимошенко – 31,9 мільйона, Юрій Бойко – 19,9 мільйона, Володимир Зеленський – 13,7 мільйона, Олег Ляшко – 13,6 мільйона гривень.

Під час першого туру ЗМІ, що входять до холдингу "1+1 Media", власником якого є Ігор Коломойський, найбільше коштів з виборчого фонду перерахували кандидати Володимир Зеленський – 17,1 мільйона, Юлія Тимошенко – 16,6 мільйона, Олександр Шевченко – 15,3 мільйона гривень. Згідно з проміжним звітом Зеленського, у другому турі (від 7 до 13 квітня 2019 року) він витратив на телерекламу на "1+1" ще 5,4 мільйона.

Петро Порошенко в першому турі сплатив телеканалам "Прямий", "ZIK", "Еспресо", “5 канал” приблизно 7% коштів з виборчого фонду (41,5 мільйона гривень). Нагадаємо, що в березні 2019 року Нацрада з питань телебачення й радіомовлення зафіксувала непропорційно високу частку появ Порошенка в ефірах цих мовників. До того ж зазначені матеріали виключно позитивно оцінювали діяльність Президента. Відповідно до проміжного звіту кандидата за другий тур, від 7 до 13 квітня 2019 року Порошенко витратив на рекламу на цих телеканалах ще 6,2 мільйона.

Деякі кандидати більшу частину коштів з виборчого фонду переказували певним компаніям. Наприклад, Дмитро Добродомов, який зняв свою кандидатуру напередодні першого туру виборів, більш як 50% фонду (близько 3 мільйонів гривень) витратив на розміщення реклами на телеканалі "112" та ще 29% (1,7 мільйона) – на каналі "NewsOne".