"Опоблок" віддав борги за рекламу на "Інтері" державними грошима

🕐 12:00, 13 квітня 2018

Автор:

Олексій Півторак, аналітик з партійних фінансів ЧЕСНО, ГО ЦентрUA

6,4 млн грн бюджетних коштів отримав “Інтер” у 2017 році від “Опоблоку”. Це борг партії за телерекламу перед початком місцевих виборів 2015 року. Зараз партія витрачає кошти платників податків, щоб вітати глядачів “Інтеру” зі святами. 


“Опоблок” торік отримав з бюджету майже 48,5 млн. Четверту частину цих коштів партія витратила на телерекламу.  Ще 6,4 млн пішло на погашення боргу перед телеканалом “Інтер”.

 

Прямої заборони щодо погашення кредиторської заборгованості партії у Законі "Про політичні партії" немає. Тому за чинного правового регулювання довести факт незаконного використання цих коштів партією "Опозиційний блок" буде дуже важко", - пояснив Дмитро Калмиков, експерт Центру політико-правових реформ.

 

Договори на трансляцію рекламних роликів у 2015 році свідчать, що телереклама транслювалася до офіційного початку виборчої кампанії.

Приклади агітаційних роликів, перед місцевими виборами 2015 року (YouTube-каналу “Опозиційного блоку”). Їх телеканал “Інтер” транслював згідно з договором близько 1430 разів. Вони були спрямовані на східні та південні регіони України.

 

Це не фіксується як витрати на вибори. Якби ці самі  ролики транслювалися після 5 вересня, то оплата за трансляцію державними коштами була б порушенням закону. “Опоблок” могли б позбавити держфінансування. Але в Україні, на жаль, виборчі кампанії насправді стартують значно раніше, ніж офіційний термін їхнього початку. За законом, один і той самий ролик у невиборчий період не є політичною рекламою, а у виборчий період він вже класифікується як агітація”, - наголошує провідний аналітик з партійних фінансів Громадського руху ЧЕСНО Ігор Фещенко.

 

Сума членських внесків “Опоблоку” не була достатньою, щоб покрити борги партії перед телеканалом Інтер, і становила менше 4 млн.

Зараз “Опоблок” витрачає кошти головно на те, щоб вітати потенційних виборців зі святами. Примітно, що на привітання з Днем незалежності було витрачено у 2017 році 0,5 млн, а для привітання з 9 травня - майже 6,5 млн грн. Це також свідчить про те, на яку аудиторію працює партія.

 

Видатки на привітання з святами “Опозиційного блоку” (ЧЕСНО за даними НАЗК)         

Натисніть для збільшення

За даними “Детектор медіа” на телеканалі “Інтер" системно зʼявляються новинні сюжети з ознаками замовності, так звана "джинса". У 2017 році в новинному блоці "Інтеру" експерти виявили 209 таких сюжетів на користь "Опозиційного блоку". Крім до студії каналу часто запрошують Юрія Бойка, одного з керівників "Опозиційного блоку". Ще 83 сюжети з ознаками замовності у 2017 році зафіксовано у новинному блоці телекналу "Україна". Однак до студії каналу запрошують не Бойка, а Бориса Колесникова та Вадима Новинського.

90% акцій телеканалу "Інтер", нагадаємо, належать Дмитрові Фірташу, Сергієві Льовочкіну і Валерію Хорошкоському. ТРК "Україна", в свою чергу, належить Ринату Ахметову.

Приховані витрати партій на політичну рекламу давно перебувають у фокусі Громадського руху ЧЕСНО. За короткий проміжок часу вдалося зафіксувати як десяток медіа за 9 місяців 2016 року опублікували 630 матеріалів від прес-служби “Народного фронту”, не позначаючи публікацію як рекламний контент.

Також, політики для приховування витрат на рекламу можуть створювати одноіменні громадські організації. Ці ГО можуть мати таку саму символіку, як партія і купувати рекламу для неї. Так вчинили в “Народному контролі” Дмитра Добродомова. Або, взагалі, не творити партії, а розміщувати політичну рекламу від ГО, як робить “Хвиля” Віктора Чумака.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" в рамках проекту "Сприяння політичній конкуренції та доступу до політики шляхом громадського моніторингу витрат політичних партій на медіа-матеріали та їх верифікації"

Повʼязаний інструмент

Аналітика зі спільними тегами

Уся аналітика

Новини зі спільними тегами

Усі новини