Агітація в ефірі: хто із кандидатів має власні програми на ТБ

Політики продовжують атакувати телебачення. Не лише політичною рекламою, в ролі експертів чи гостей ефірів. Вони стають ведучими власних телепрограм чи блогів. Низка кандидатів на парламентських виборах під час виборчої кампанії продовжують вести ефіри, а деякі створили власні програми безпосередньо напередодні виборів до Верховної Ради.

NewsOne та “112 канал”

Нардеп від "Опозиційного блоку", а нині лідер партії "За життя" Вадим Рабінович почав активно з'являтися на телебаченні ще з 2016 року. До того ім’я цього політика було практично невідомим. 

Завдяки медіаактивності наприкінці 2016-го, партія Рабіновича "За життя" почала потрапляти до соціологічних рейтингів, набираючи понад 5% імовірних голосів виборців. Не покидаючи телеекрану, “За життя” нині має шанс провести до ВР принаймні 30 депутатів. Цей список вже аналізував Рух ЧЕСНО. У списку є екс-регіонали, людина Столара, експерти з каналів Медведчука.

Рабінович — чи не найактивніший політик-телеведучий, а водночас — один із найбільших прогульників 8 скликання ВР.

Спочатку він став ведучим щотижневої передачі "Рабінович: суб'єктивні підсумки тижня" на "NewsOne". У січні 2017 року на телеканалі "112 Україна" стартувала програма "Хто кому Рабінович".


Програму популяризували і через зовнішню рекламу з елементами логотипу партії та її назвою. Київ, 2017 рік.

У жовтні 2017 року на NewsOne з'явилася ще одна нова програма Вадима Рабіновича – "За життя". А влітку 2019 року на “112 Україна” почала виходити програма “Розмови За життя з Рабіновичем”. Її показують щонеділі о 20-00. 

"У рамках "Розмови за життя з Рабіновичем" будуть обговорюватися важливі соціально-економічні питання, останні події в політиці, а також інші резонансні події в житті України", – йдеться на сайті каналу.


Програму на  "NewsOne також популяризували через зовнішню рекламу з елементами логотипу партії та її назвою. Київ, 2017 рік.

Рабінович — другий номер у списку партії “Опозиційна платформа “За життя”. У програмі Вадим Рабінович відверто агітує за свою партію та критикує інші політичні сили.

На телеканалі NewsOne також від лютого 2019 року транслюють програму “П’ять питань Рабіновичу”. В ефірі політик відповідає на питання від людей з вулиці та у студії. У відбивці між питаннями і відповідями лунає назва партії Рабіновича “За життя”, постійно повторюючи, що його партія спрямована на встановлення миру в Україні, а всі інші — ні. А потім наголошує, що під час виборів голосувати потрібно за мир. Зокрема, в одному з останніх випусків були такі висловлювання:

“На виборах 40-45% отримує партія, яка каже, що “я продам землю”, 40-45% отримує партія, яка не висуває жодного економічного лозунга?  40-45% отримує партія, президент якої вже за 30 днів відмовився від слів, які проголошував? Рєбята, нам треба з собою щось робити”.

Є також безпосередня агітація:

“Ми в стані за 1 рік вивести країну із абсолютного глухого кута, в якому вона перебуває”, — сказав Рабінович під час ефіру.  

Він постійно наголошує, що на президентських виборах голосував за Зеленського, однак той “за один місяць перетворився на Порошенка”. 

“Ми йдемо на вибори вже не танцювати і розважатись, а йдемо визначити майбутнє для наших дітей. Бо якщо виберуть той парламент, який зараз по соціології, то більшої трагедії Україна не бачила”, — запевняє Рабінович.

Варто нагадати, що жителька Василькова Ірина Майстер у 2018 році перемогла у проекті телеканалу "112 Україна" "Кандидат", де ведучим був Вадим Рабінович. Ще на етапі запуску шоу його переможцеві обіцяли місце у прохідній частині списку партії "За життя" на парламентських виборах. Проте, зрештою, Майстер посіла у списку аж 63-тю позицію.

На NewsOne свої програми мають ще кілька кандидатів. 

Олексій Кучеренко веде один із випусків “Суб'єктивних підсумків” на NewsOne. Кучеренко — 18-ий номер у партії ВО “Батьківщина”. У своїх програмах також критикує інші політичні партії та агітує за себе.

До прикладу, в одній із програм при розмові про київських забудовників були такі слова:

“Я вам гарантую, що все буду робити, щоб загнати цих забудовників у свої коридори і в рамки, чітко визначу, які є справжніми забудовниками і патріотами міста і заробляють гроші для бюджету міста і які розбудовують його, згідно з  генпланом, а які шахраї…”.

В іншому випуску називає Володимира Гройсмана, який веде на вибори “Європейську стратегію Гройсмана”, “невігласом”, “бездарем тупим” і “покидьком”. А ще дає обіцянки змінити законодавство щодо ЖКГ, якщо стане народним депутатом. 

Свою програму на NewsOne також має колишній міністр транспорту та зв'язку, екс-голова Запорізької ОДА та міністр транспорту в уряді Юлії Тимошенко (2005 рік) Євген Червоненко. У своїх програмах він, наприклад, висловлюється на підтримку Віктора Медведчука, критикує політику “нових облич” у списках “Слуги народу” та читає вірші. Червоненко — кандидат-самовисуванець на 134 окрузі в Одеській області.

В одному із випусків він мало не половину програми присвячує тому, аби розказати про свої переваги:

"Я не старе і не нове обличчя, я справжній, тому ви дивитеся мене. Чому Одеса? Я пішов в Одесу, бо в 2000 році я разом із великим губернатором Гриневецьким рятував це місто і область від нестачі хліба і голоду, бо все обледеніло. Було рішення Ради Безпеки, президент викликав мене і Дурденця, і ми з Сергієм Рафаїловичем без крику, разом із Куліндоровським комбінатом все зробили".

З приводу поїздки Медведчука і Бойка до Москви Червоненко зазначає:

"...на них відкривають кримінальні справи? Ви з глузду зїхали, за це ордени дають".

На телеканалі ZIK, який нещодавно купив бізнес-партнер Медведчука Тарас Козак, наприкінці червня з'явилася програма “Запитай Киву”

Там Кива активно критикує Петра Порошенка, Уляну Супрун, та каже, що “Зеленський намагається сподобатися американській владі, отримавши від неї погодження на свою п’ятирічну каденцію”. 

Або ж обіцяє, що Андрій Парубій потрапить до в’язниці і сам Кива все для цього зробить. У своїх монологах Кива засуджує роботу 8-го скликання ВР і після цього просить думати виборців у день голосування 21 липня.

В одному із випусків після сюжету про Парубія Кива каже:

"Запам'ятайте його. І запам'ятають тебе наші діти і, звісно, дадуть оцінку правоохоронні органи. А я все для цього зроблю, щоб ви (зараз я би поматюкався) сіли на довго з компенсацією майна. Бо я вам нічого не вибачу. Ні війни, ні розрухи, ні кредитів МВФ, які будуть віддавати мої ненароджені внуки. Я вам, гадам, нічого не вибачу і буду памятати кожного, хто доклав руку до знищення моєї країни".

Колишній очільник “Соціалістичної партії України” Ілля Кива нині балотується до парламенту за списком партії “Опозиційна платформа “За життя”.

“24 канал” і кандидати від “Самопомочі”

На “24 каналі”, що належить дружині мера Львова Андрія Садового, Катерині Кіт-Садовій, свої програми також мають кілька кандидатів. Переважно — від партії “Самопоміч”.

Згідно із останніми рейтингами, партія “Самопоміч” не набирає і 1% голосів на парламентських виборах. Тому активність на телебаченні цій політичній силі не допомогли. У 2014 році “Самопоміч” сприймали, як “нові обличчя”, однак у 2019 цю роль виконують партії “Голос” та “Слуга народу”. На проходження до парламенту “Самопоміч” може розраховувати лише на мажоритарних округах. 

Членкиня Ради громадського контролю НАБУ від Громадського люстраційного комітету, а нині кандидатка в депутати, №3 у списку “Самопомочі” Олександра Дрік має програму “Антикорупційний майдан”. Програма виходить на телеканалі від 2017 року. 

В одній із програм, наприклад, Дрік розповідає про критерії, за якими треба обирати парламент. Кандидатка згадує про критерії доброчесності Руху ЧЕСНО, водночас наголошує, що 70% з топ-25 доброчесних депутатів пройшли до парламенту від партії “Самопоміч”.

“Уявляєте, яким би міг бути парламент, якби ця партія мала стільки депутатів, скільки мала, наприклад, “БПП” чи “Народний фронт”, — каже Дрік.

На момент виходу цієї програми з елементами агітації, партія “Самопоміч вже була зареєстрована в ЦВК.

Кандидатка зазначає, що в парламент мають зайти доброчесні політики, але вже з досвідом, натякаючи таким чином на кандидатів “Самопомочі”.

Дрік також часто критикує Петра Порошенка. Наприклад, у випуску про люстрацію говорила таке:

“Він просто 4 роки саботував закон про очищення влади, роками не звільняючи недолюстрованих, незаконно виводячи їх з-під люстрації, призначаючи на посади, всупереч закону. Його правляча коаліція в парламенті так і не спромоглася прийняти закон, який зробив би люстрацію сильнішою”.

Від березня 2018 року свою програму  "За великим рахунком" на “24 каналі” має членкиня депутатської фракції політичної партії "Об'єднання "Самопоміч" у ВРУ Тетяна Острікова. Вона №9 у списку партії “Самопоміч”. 

Острікова у своїх програмах критикує опонентів та агітує за “Самопоміч”. оскільки нічого негативного про цю політсилу не говорить. 

Наприклад, у випуску “Парламентські вибори-2019: підводні камені партійних списків” кандидатка розповідає про інші партії, додаючи критичні зауваження:

“Основне, що хочуть донести виборцям: без "Євросолідарності" вступ України до ЄС та НАТО під питанням. Не пояснюють тільки, чому все, що знову обіцяється, не було зроблено за попередні 5 років президентства Порошенка та більшості його партії у парламенті”.

Натомість, розповідаючи про “Самопоміч” Острікова каже таке:

“Рух ЧЕСНО, який давно спостерігає за політиками визначив доброчесних депутатів   Хто очолив рейтинг доброчесності серед народних депутатів: дослідження громадського руху ЧЕСНО . І виявилось, що серед 25 депутатів зі всього парламенту 12 – з фракції "Самопоміч". Гідна оцінка роботи нашої фракції від авторитетної організації. А ще депутатів з нашої фракції радісно розбирають в інші партійні списки в перші десятки і підтримують як мажоритарників партії Смешка та Вакарчука. Значить "Самопоміч" – це кузня кадрів. Ну що ж, теж непогана оцінка”.

Таким чином кандидатка використовує дослідження Руху ЧЕСНО для піару партії в рамках авторської програми без маркування “реклама”. Цитована програма вийшла в ефір за кілька днів до реєстрації в ЦВК.

В останні місяці перестала виходити програми "Енергетична стратегія", яку вела колишня народна депутатка від партії "Об'єднання "Самопоміч", а тепер кандидатка по списку партії “Голос” Вікторія Войціцька.

Сергій Лещенко, який балотується самовисуванцем на 220 окрузі, разом із журналісткою Євгенією Моторевською веде програму “Що це було”. Окрім того, у Лещенка є власний відеоблог на каналі — “Чесна політика”. Раніше Лещенко повідомляв, що отримує на каналі зарплату. У програмах Лещенка агітація за себе відсутня. Натомість, той у кожній програмі критикує інших політиків, зокрема екс-президента Петра Порошенка та Віктора Медведчука. Одна з програм була, також, присвячена “сумнівним кандидатам” від “Слуги народу”.  Нагадаємо, що сам Лещенко під час президентської кампанії був наближеним до штабу Володимира Зеленського.

Телеканал “Україна” та кандидати партії Петрова

На телеканалі “Україна”, який належить Рінату Ахмєтову, Ярослав Куц має програму “Контролер”, що виходить від лютого 2018 року. Основна ідея — вирішення соціальних проблем. Куц — кандидат-самовисуванець на 211 окрузі. 

Водночас, у програмі від 10 липня, наприклад, показали Олега Ляшка, який очолює “Радикальну партію” і обіцяє вирішити ситуацію. Програма стосується озера у селі Вишеньки Київської області. 

Авторка видання “Детектор медіа” Інна Долженкова після появи програми Куца писала про свої враження.

“Контролер”, як на мене, — це передусім авторська програма правника Ярослава Куца. Який таким чином підвищує власну телевізійну та професійну капіталізацію. Тим більше, що вести свою авторську програму на канал “Україна” він прийшов уже з телевізійним досвідом, здобувши його в рубриці “Кримінал в деталях” ранкового шоу на каналі ICTV (“Ранок у великому місті”).

Ще одна кандидатка Тетяна Гончарова, що балотується на 223 окрузі самовисуванкою та належить до партії "Право-консервативна партія України "Північний шлях", є ведучою програми “Доброго ранку, Україно”, що виходить на каналі UA: Перший.

Партію "Право-консервативна партія України "Північний шлях" заснував Володимир Петровсамовисуванець на 221 окрузі. Під час президентських виборів 2019 року Рух ЧЕСНО ідентифікував Петрова як технічного кандидата. Його довірені особи були пов’язані з БПП.

Гончарова також є співведучою програми “Кінець дня” на телеканалі ZIK. Це програма, де кілька гостей обговорюють події дня разом із ведучими. 

Куц та Гончарова не агітують голосувати за себе, однак отримують впізнаваність за допомогою телебачення.

ТБ-кандидати у регіонах 

Кандидати-мажоритарники також мають власні журналістські продукти у регіонах.

Наприклад, Володимир Квурт, міський голова Винників, а нині кандидат-самовисуванець на мажоритарному окрузі 115, є співведучим радіопрограми “Великий Львів” на радіо “Львівська хвиля”.


Зовнішня реклама в на території 115 округу, де і балотується Володимир Квурт. Червень, 2019 року.

Хоч зовнішня реклама і презентує Володимира Квурта як ведучого програми, однак, у значній мірі вона саме йому і присвячена. Формат окремих ефірів швидше нагадує інтерв’ю, в якому питання Квурту-ведучому задає інший співведучий. В ефірах Квурт розповідає про себе, своє ставлення до тих чи інших питань та про плани. Час до часу до ефіру запрошують гостей, серед яких є і політичні союзники Володимира Квурта. Зокрема, Оксану Юринець, яка також балотується по мажоритарному окрузі у Львові.

Крім того, він є засновником ГО “Великий Львів”, а на телеканалі НТА виходить ток-шоу “Говорить великий Львів”, де Володимир Квурт є постійним гостем. “Великий Львів” — загальне гасло усієї кампанії кандидата.

Формат програми — двоє ведучих та гості, які обговорюють актуальні теми. Програма позиціонує себе, як головне ток-шоу Західної України. Постійними гостями також є Юрій Михальчишинкандидат-мажоритарник на окрузі 115, Олег Синютка№9 у партії “Європейська солідарність” або ж журналіст Остап Дроздов.

“Прямий канал” і пауза в телекар’єрі Добродомова

Кандидати-ведучі є чи не на кожному загальнонаціональному каналі. 

"Вата шоу" виходить на “Прямому каналі” з 2018 року . Її ведучий Андрій Карпов, більш відомий як Андрій "Полтава”, раніше був блогером, а нині має 30-ий номер у списку партії “Європейська Солідарність” Петра Порошенка. 

На своєму каналі у YouTube Андрій "Полтава” публікує відео власної агітації, або ж записи зі  своїх поїздок з Порошенком. 

Програму “Закрита зона”, де ведучим був Володимир Ар'єв, від 1 червня веде Уляна Глібчук.

Свого часу Ар'єв уже був ведучим однойменної передачі, яка від березня 2004-го до грудня 2005 року виходила на "5-му каналі". Програма Ар'єва відродилася у вересні 2017 року на “Прямому”.

Кандидат на президентських виборах, а зараз другий номер у списку “Громадянської позиції” Дмитро Добродомов від кінця квітня припинив створювати власну програму “Ми зможемо” на 4 каналі. На цьому каналі перестала також  виходити програма нардепа Андрія Іллєнка, який балотується від ВО “Свобода” на 2015 окрузі в Києві. 

Під час президентської кампанії Добродомов агітував за себе у своїх програмах, але напередодні парламентських віддає перевагу ходити на ефіри до інших

Чи це законно?

Законом “Про вибори народних депутатів України” (ч. 12 ст. 36, частини 1, 7, 19 ст. 74) авторам і ведучим телерадіопередач, які є кандидатами у депутати, заборонено вести агітацію. Як бачимо, далеко не всім вдається утриматися від агітації за себе та проти політичних конкурентів.

Однак, навіть якщо ведучі-кандидати не прямо закликають виборців віддати за них свої голоси, вони все одно мають переваги над конкурентами, які таких програм не ведуть.

Ведучі-політики критикують опонентів та здобувають більшу впізнаваність.

На початку 2018 року Національна рада України з питань телебачення та радіомовлення намагалася позбавити політиків права вести власні програми.

"Це явище нівелює журналістику, відкидає ЗМІ України далеко за межі стандартів, якими керується медійна професія, і робить ефір місцем зведення політичних рахунків та пропагандистської боротьби. Крім іншого, це також суперечить нормам про поширення засобами масової інформації передвиборної агітації та політичної реклами", – заявляли в Нацраді.

Тоді регулятор пропонував українському парламенту змінити законодавство, однак жодних змін досі не зроблено.

Нагадаємо, Рух ЧЕСНО писав раніше про всіх політиків, які мають програми на телебаченні.